Uusi kirjoittaminen ja tietoisuustaidot

Verkko on täynnä tietoisuutta pirstovia ärsykkeitä. Kevyessä ajantapposurffailussa voi hyvin klikkailla vilkkuvia bannereita kevyesti silmäillen ja heittäytyä hyperllinkkien loputtomaan tulvaan ilman tietoista päämäärää. Chattailukin muutaman kaverin kanssa onnistuu samalla ja miksei  taustalle voisi laittaa pyörimään paria YouTube-videotakin. Ongelmia syntyy silloin, kun tuossa samassa ympäristössä pitäisi tuottaa  keskittynyttä ajattelua, syvää dialogia ja monimutkaista ongelmanratkaisua vaativa tuotos. Silloin jatkuvia keskeytyksiä ja kevyttä pintatyöskentyä sisältävä toimintamalli ei yksinkertaisesti toimi. Tarvitaan opittua kykyä keskittyä myös ympäristössä, joka ei ensisijaisesti kannusta hitaaseen ja syvälliseen työskentelyyn.  

Tietoisuustaidot eli mindfulness- taidot voivat tuoda apua keskittymisen ja syventymisen ongelmiin myös verkkomaailmassa. Näiden taitojen opettamisesta voi tulevaisuudessa tulla eräs koulun tärkeimmistä tehtävistä.   Mindfulness-taitojen avulla  on mahdollista oppia uppoutua käsillä olevaan tehtävään ja prosessin oikeaan vaiheeseen, ilman että mieli harhailee tulevassa tai tarttuu verkon jatkuvaan syötetulvaan ja pakottaa tarkastamaan Facebook-profiilin viiden minuutin välein.

Koulun ja nuorten mediamaailman välistä kuilua kurottaessa ei siis olekaan oleellisinta, että opettaja käyttää mahdollisimman paljon Facebookia ja muita some-sovelluksia opetuksessa, tai että kouluissa on mahdollista kytkeä nopean WLAN:in kautta kaikkien oppilaiden tabletit suoraan älytauluille. Koulun tärkein rooli  on olla taho, joka tarjoaa nuorille sellaisia työvälineitä ja taitoja, jotka mahdollistavat selviytytymisen ja  tuloksellisen toiminnan  myös digitaalisen kulttuurin lyhytjännitteisessä toimintaympäristössä. Nuo taidot eivät pelkästään tee työskentelystä  tehokkaampaa, vaan myös mielekkäämpää ja palkitsevampaa. Vain syvällinen tehtävään keskittyminen mahdollista sisäisen flow-kokemuksen, tuon kaiken luovan työn ensisijaisen moottorin, joka motivoi arvosanoja, palkkioita ja muita ulkoisia kannustimia huomattavasti tehokkaammin.

Tulevaisuuden kirjoitustaitojen opettaminen onkin siis myös tietoisuustaitojen opettamista.

 

Lisää mindfulness-taitojen hyödyistä kouluopetuksessa:

http://www.youtube.com/watch?v=fEINtdXIqns

 

 

 

Mainokset
Normaali

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s