Luovaa ja yhteisöllistä osallisuuden pedagogiikkaa

Uusia kirjoitustaitoja oppii parhaiten silloin, kun toiminta tapahtuu sosiaalisen median osallisuuden kulttuurin omaisessa ympäristössä, jossa korostuvat sekä luova ja yhteisöllinen, multimodaalinen sisällöntuotanto että on-line -kommunikointi.

Tämän nk. osallisuuden pedagogiikkan vaikutukset ilmenevät kolmella tasolla:

1.Ensinnäkin luovuus ja itseilmaisu
voimaannuttavat kirjoittajaa yksilötasolla.

2.Toiseksi sosiaaliset toimintatavat luovat yksilöä motivoivaa ja ryhmää vahvistavaa osallisuuden kokemusta.

3.Ja kolmantena, osallisuuden pedagogiikan
pyrkimys muutokseen ja vaikuttamisen näkyy yksilön ja
ryhmän yhteiskunnallisena aktivoitumisena.

Kaiken toiminnan käynnistäjänä on kuitenkin vahva sisäinen motivaatio, jolloin osallisuuden pedagogiikan tulisi toteuttaa myös sisäisen motivaation syntytekijät; vapaaehtoisuus,
yhteenkuuluvuus ja kyvykkyys.

Lue koko artikkeli Uusien kirjoitustaitojen opetus – Luovaa ja yhteisöllistä kirjoittamista osallisuuden kulttuurissa  

 

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s