Uuden kirjoittamisen pedagogia

Huima tietotekninen kehitys on muuttanut lähes kaikkia yhteiskuntamme toimintoja, mutta erityisesti se on muuttanut tapaamme kommunikoida toisten ihmisten kanssa.  Usein puhutaankin uudesta osallistumisen kulttuurista, johon liittyy vahva sosiaalisuuden, jakamisen ja yhteistoiminnallisuuden eetos. Samaan aikaan on noussut ennen näkemätön luovuuden ja innovaatioiden arvostus. Puhutaan jopa uudesta luovuusyhteiskunnasta entisen tietoyhteiskunnan sijaan.

Varsinkin nuoret, niin sanotut diginatiivisukupolven edustajat, toimivat vapaa-aikanaan varsin itseohjautuvasti ja luonnollisesti osana tätä yhteiskunnallista muutosta. Koululaitoksen laita on kuitenkin toinen; se  kamppailee yhä vanhojen käytäntöjen ja oppisisältöjen suossa, ja hyvällä syyllä sitä voidaankin pitää lyijykyniin ja ruutupapereihin tarrautuneena reliikkinä saarakkeena. Valitettavasti tämä koulun todellisuus ja nuorten elämismaailma muodostavat kuilun, joka vaikuttaa haitallisesti sekä nuorten oppimismotivaatioon että oppimistuloksiin (puhumattakaan opettajien kokemasta turhautumisesta). Huolestuttavinta on kuitenkin, että koulu nykymuodossaan ei pysty tarjoamaan nuorille niitä taitoja, joita he tarvitsisivat ollakseen aktiivisia ja täysiarvoisia jäseniä muuttuneessa ympäristössämme.

Eräs tärkeimmistä taidoista luovassa, uuden median osallistumisyhteiskunnassa on viestintätaito, joita kutsun tässä uudeksi kirjoittamiseksi. Vaikka uusi kirjoittaminen pohjautuu perinteisiin kirjoitustaitoihin, laajentaa se kuitenkin kirjoitustaidon käsitettä ekspotentiaalisesti. Uuden kirjoittamisen taitoon kuuluvat perinteisten kirjoitustaitojen lisäksi:

1. Sosiaaliset ja yhteistoiminnalliset taidot

2. Tekniset taidot

3. Luovuustaidot

4. Julkisuustaidot

5. Multimodaaliset ja esteettis-visuaaliset taidot

6. Eettiset taidot

7. Kansainvälisyystaidot

Uusien kirjoitustaitojen opetus ja oppiminen ei kuitenkaan mahdollistu vanhoilla metodeilla; tarvitaan myös uutta pedagogiikkaa, jota tukevat innovatiivinen oppimisympäristö ja luovat opetusmenetelmät. Uuden kirjoittamisen pedagogia haastaa myös vahvasti perinteiset ainerajat sekä formaalin ja informaalin oppimisen rajat – puhumattakaan nykykoulun suorittavasta ja lannistavasta arviointi- ja työkulttuurista.

Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että uuden kirjoittamisen oppiminen ja opettaminen on ennen kaikkea motivoivaa, hauskaa ja ehdottoman tarpeellista!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s